tirsdag 31. august 2010

Skolen som sosialt system


For en elev er skolen den viktigste kilden til sekundærsosialisering. Sosialisering består av vår evne til å fungere sammen som individer i de forskjellige rollene og normene vi omgår oss med. Vi sosialiserer i alle situasjoner hvor vi omgås andre, og det blir gjennom skolen viktig å lære både faglig og samtidig sosialkompetanse.
For å fungere optimalt, mener jeg skolens hovedfokus bør ligge på hvordan den på best mulig måte kan gi oss best mulig faglig undervisning, og samtidig et godt læringsmiljø. Dette er en oppgave skolens ledelse må jobbe for å løse, men mest av alt ligger ansvaret hos de forskjellige lærerne og elevene.
På alle skoler vil det være et to fungerende systemer, bestående av det formelle og det uformelle. Altså vennskap og bekjentskap som det uformelle, og våre sosiale roller som elev og lærer som det formelle. Det er viktig at de ulike rollene og systemene fungerer i forhold til hverandre, både i skolens ganger, og i klasserommet. For å oppnå et godt læringsmiljø, må læreren oppfylle våre forventninger som lærer, men samtidig ha et godt uformelt forhold.  Dette fordi det gjennom delvis uformelle forhold oppstår en bedre stemning og atmosfære, og et større ønske om samarbeid mellom elev og lærer. Dette skaper en bedre dialog, som fremmer elevers mulighet til å fremme sine tanker om læring og påvirke læreren positivt. Det bør opprettes møter mellom lærer og elever som et verktøy til elevmedvirkning. Her bør det prates om de begge parters tanker og ideer til hvordan man best mulig kan skape og oppnå ett felles mål. I de fleste tilfeller vil dette bestå av hvordan vi sammen kan komme gjennom de ulike læreplanmålene. Læreren må til tross for økt elevmedvirkning holde en autoritær rolle, og passe på hvilken grad av medvirkningen som skal gjennomføres. Dette fordi det hele tiden  er viktig å passe på å skille de formelle rollene fra de uformelle.
Dette opprettholdes også av lover og regler. For å best mulig lære må de sosiale forholdene på skolen fungere bra, og fremme velvære og  trivsel. Trivsel øker ønsket om å gå på skole, og derfor ønsket om læring. Dette kan skolen som institusjon oppnå ved å arbeide med metoder som oppmuntrer de uformelle forholdene. Et eksempel på dette er å arbeide mot mobbing, ved å gjennomføre sosiale aktiviteter som gir elevene bedre kjennskap til hverandre.
Anders Indregard

1 kommentar:

  1. Alt dette er jeg veldig enig i, Anders, men jeg ser ikke helt hvordan det er relevant for norskbloggen. Hvor blir det av Matt. 18.20, Meg selv og "Tilbake til naturen"?

    SvarSlett